torsdag den 18. april 2013

Hjemmelavet burger boller

Hjemmelavet burger boller

Er der noget bedre end at lave en helt enkel ret til en smagsoplevelse?? Købte burgerboller smager ikke af meget men ofte får man lavet de hjemmelavede burger boller for tunge, så retten kommer til at lægge alt for tungt i maven. Med denne opskrift er man ude over dette problem..

Der skal bruges: (til 12 stk.)

50 g gær
5 dl lunken vand
2½ sukker
1 tsk salt
2 æg
½ dl olie
100 g havregryn
150 g groft rugmel
550 g hvedemel
Æg til pensling
Sesam til pynt

Vejledning:
Opløs gæren i vandet. Kom sukker, salt, olie og æg deri og rør det godt. Tilsæt havregryn og melet og ælt det godt - ca 5 min hvis man bruger køkkenmaskine.
Dejen skal hæve et lunt sted i en time. Slå dejen ned og del den i 12 stykker. Lav de 12 stykker til boller - tryk dem flade på bagepladen, så de er 2 cm høje. Lad burger bollerne hæve i en halv time. Derefter pensles de med æg og drys lidt sesamfrø ud over dem.
Kom burger boller ind i en forvarmet ovn (210 grader) i 12 min - de skal være gyldne.

Ideer:
Ønskes en græsk burger, kan der laves tzatziki - det giver en helt andeledes burger.
Når jeg laver disse burger boller, så laver jeg altid dobbelt portion, for så bruger jeg dem som lækre boller til madpakken - for at gøre dem en anelse anderledes drysser jeg lidt groft rugmel i stedet for sesamfrø.

Billed: Copyright (c) 123RF Stock Photos

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...