tirsdag den 12. februar 2013

Bagt kartoffelmos med bacon



Bagt kartoffelmos med bacon
Ønsker du at lave en kartoffelmos som smager anderledes og med garanti er et kæmpe hit, så er det her opskriften. Denne kartoffelmos bruger jeg oftest en slags tilbehør, og den passer til de fleste retter.

Til 10 personer, hvis det er en del af noget andet tilbehør
2,5 kilo kartofler
1½ dl mælk
2 spsk smør
½ tsk hvid peber            
1 tsk salt
350 g bacon i tern
1 mellem rødløg
100 g revet ost
Evt. purløg som pynt

Kog kartoflerne i 15 min, tilsæt mælk, smør, peber og salt – pisk det sammen med en håndmixer, så klumperne er væk. Imens kartoflerne koger, stegerne du baconet tør. Rødløgget hakker du fint, men stadig i stykker.

Kom kartoffelmosen, bacon, rødløg og revet ost sammen og rør rundt. Kom det i et ildfastfad, så skal den bare have 15-20 min i ovnen.

7 kommentarer:

  1. Den her kartoffelmos er bare alt for lækker. Serverede den i lørdags til en komsammen med nogle venner, og de var også vilde med den. Tak for inspirationen og denne spændende mad blog. Håber at få flere spændende opskrifter fra dig.

    SvarSlet
  2. Tak for de fine ord - jeg er glad for at du kan li den. Vi er også helt vilde med denne lækre kartoffelmos. Den smeltede ost og smagen af bacon er fantastisk.

    SvarSlet
  3. Hej

    Den lyder vild lækkert, men svitser du ikke løgene først??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa. Ja, den er vild lækker, og virkelig en favorit, hos specielt mænd!!

      I forhold til løgene, skal de ikke svitses, men kommes i rå.

      God fornøjelse.

      Slet
  4. Mht. kartoflerne vil jeg spørge, om de 2,5 kg. er kartofler MED skræl eller skrællet vægt?

    SvarSlet
  5. Mht. de 2½ kg. kartofler vil jeg høre om det er med skræl eller skrællet vægt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit spørgsmål. Vægten er angivet med skræl.
      Rigtig god fornøjelse - Det er en virkelig god kartoffelmos!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...