mandag den 11. februar 2013

Våd surdej

Jeg bruger en våd surdej når jeg bager rugbrød, da det er det nemmeste at arbejde med, og så skal jeg ikke huske at tage en klat dej fra hver gang jeg laver brød.

Det er simpelt at lave en våd surdej, og du kan have den for altid. Det tager ca. en uge at få surdejen op at køre, det gør du ved at komme 1 dl hvedemel, 1 dl rugmel og 2 dl vand og blander det sammen. Hver dag i den første uge skal surdejen fodres med 1 dl hvedemel, 1 dl rugmel og 2 dl vand, og husk at røre helt ned i bunden. Du skal have tålmodighed, og forvente der går en uge hvor den står på køkkenbordet. Når den lugter af øl, så er den klar til brug.
Nu kan du bruge af den, det der er tilbage kan du sætte i køleskabet. Skal du ikke bruge den foreløbig, så skal den blot fodres hver 14. dag, med det 1 dl hvedemel, 1 dl rugmel og 2 dl vand. Når du så skal bruge surdejen, så tager du den blot ud af køleskabet 2 timer før du skal bruge den, og så fodre du den.

Du kan have den i et glas med patent låg. Jeg har den til at stå i en tupperware kande med tætsluttet låg – det er dejlig nemt når jeg skal bruge surdejen.

Min yndlings rugbrøds opskrift
Om aftenen efter aftensmad laver jeg fordejen:

  • 4 dl knækkede hvedekerner
  • 4 dl skårne rugkerner
  • 4 dl våd surdej
  • 8 dl vand

Alt kommer jeg i min skål til røremaskinen og rører det lidt rundt, jeg bruger bare en tallerken som låg. Når jeg så går i seng, så rører jeg lige en gang mere i det.
Dagen efter blander jeg fordejen med:

  • 4 dl hvedemel
  • 4 dl groft rugmel
  • 2 spsk salt
Lidt malt hvis jeg har det, ellers bruger jeg bare kulør (det er kun for farvens skyld)

Røremaskinen kører i alt ca. 5 min, så er det hele samlet uden at være blevet æltet for meget. Så lader du bare dejen være i skålen i 2 timer. Så er den hævet og er klar til at komme over i formene. Jeg bruger silikoneformene fra tupperware, som er 2 L – jeg glatter dejen ud i formene og lader dem stå med film over i ca. 1½ time. Så er de klar til at komme i ovnen på 180 grader nederst i ovenen i 1 time og 5 min.
Jeg kommer rugbrøddene ud af formene med det samme, og pakker dem ind i et viskestykke. Efter ca. ½ time, så kommer jeg dem i en frysepose. Ved at pakke dem ind i viskestykke og derefter pose gør at skorpen ikke bliver for hård.
Du kan evt. tilsætte gulerødder, hvis du er vild med gulerodsrugbrød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...