mandag den 18. februar 2013

Langtidshævet morgenbrød opskrift


Langtidshævet morgenbrød opskrift

Er der noget bedre end friskbagt morgenbrød, men for pokker jeg orker ikke at stå op en time før i weekenderne for at brødet kan hævet og æltes mm. Udover det, så er det endnu en fordel at man slipper for at have fingerne i dejen på noget tidspunkt.

Dejen laves dagen/aftenen før og så er det rigtig nemt at få friskbagt morgenbrød.

Du skal bruge:
½ l vand
5 g gær
1 spsk olie
1 tsk honning
600 g mel
Dette er nok til 9 boller. Skal du bruge flere, ganger du bare op.

Tag dejkrogene fra håndmixeren og brug dem til at røre gæren ud i vandet. Når det er rørt ud, så tilsættes resten og det piskes godt med håndmixeren.

Skålen sættes i køleskabet natten over. Dagen efter tager du en spiseske, dypper den i et glas koldt vand og fordeler bollerne til 9 klatter.

Kom bradepanden i en forvarmet ovn på 230 grader varmluft, de bages i ca 18 min.

Ideer: Nu skriver jeg bare mel, og så er det op til dig om det er ren hvedemel eller om det er lidt mere grov mel. Bare der er 300 g hvedemel i, så er det op til hvad resten er. Nogle gange kommer jeg 2 revne gulerødder i og så bruger jeg 300 g fuldkornshvedemel og 300 g hvedemel.

Disse boller er også perfekte til burgerboller.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...