lørdag den 23. februar 2013

Hjemmelavede rundstykker

Hjemmelavede rundstykker

Der er ikke noget så skønt som bager rundstykker, MEN hvis man har langt til bageren eller ikke ønsker at komme ud af huset om morgenen, så kan man også lave sine egne hjemmelavede rundstykker. Skorpen kan aldrig blive som bagerens, med mindre man er den heldige ejer af en ovn med damp funktion – det er jeg desværre ikke.

Der skal bruges:

Til 18 boller
50 g gær

50 g margerine
6 dl mælk
900 g mel

Æg til pensling (hvis man ikke har det hjemme, så brug lun mælk)

Jeg varmer mælken sammen med flydende margerine i mikrobølgeovnen, da det er nemmest, men ellers lun mælken og kom det sammen med margerine. Opløst gæren i mælken – jeg bruger røremaskinen. Tilsæt resten og ælt i 10 min. Dejen vil føles meget klisteret. Stil skålen et lunt sted med et viskestykke over i 30 min.

Rul dejen ud til en pølse og skær 18 stykker – ikke ælte for meget eller komme ret meget mel i. Form bollerne og sæt dem på en bageplade og lad den efterhæve i 30 min. Pensel bollerne og kom dem ind i en 230 grader varm ovn i ca. 15 min.

Ideer:

Kom evt gulerødder eller græskarkerner i hvis man ikke ønsker at bruge dejen til rundstykker men til fx boller i madpakken.

Bollerne ser også rigtig fine ud med birkes, sesam, græskarkerner. Du kan også ridse øverst i bollen, det bliver også rigtig flot

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...